Ještě do 10. června je možné navštívit černobílý svět obrazů Ondřeje Vyhnánka aka X-Doga, které pod názvem „everything is black and white“ vystavuje v Dětské galerii Lapidárium. Kromě velkých pláten naleznou návštěvníci v galerii také autorovu velmi originální keramiku. V sobotu 27. května se v galerii rovněž koná workshop Černobíle inspirovaný obrazy Ondřeje Vyhnánka a jeho grafitti stylem.
Pod jménem X-Dog jste prošel domácí grafitti scénou. Jaké to byly roky a kdy jste se se svými díly dostal do galerií?
Malovat graffiti jsem začal někdy v roce 2000, později se práce s písmeny přetransformovala do mural artu (umělecký směr zaměřený na velkoplošnou malbu na stěny ve veřejném prostoru, pozn red.), mozaiky a práci s keramikou. Cesta do galerií byla dlouhá, první větší výstavu jsem měl v galerii Trafačka v roce 2011.
Při pohledu na velká plátna plná malých obrázků a nápisů člověka napadá, zda se obrazy rodí až na plátně, spontánně, či pracujete s návrhy. Jak je váš proces tvorby?
Přesně půl na půl, většinou si do skicáku zapisuji jednoduché nápady, které potom rozpracovávám, a pak přenáším kresebnou linkou na plátno. Další ilustrace už navazuji spontánně, podle toho co mě konkrétně napadne tak, aby to zapadalo do vzniklého volného prostoru. Někdy to jde úplně samo, jindy dlouhé hodiny čekám na polibek od múzy.
Řekl byste, že jsou vaše díla veselá, nebo spíše alarmující?
Vesele alarmující.
Global warming, oči Googlu, We Use Cookies, Jesus, not now… to jsou jen některé z nápisů, které pozorný divák najde ve Vašich obrazech či keramice. Odkazují k internetovým a technologickým sloganům/výrazům dnešní doby. Sledujete tím něco?
Určitě. Paralelní svět internetu a procesy, které v něm probíhají jsou fascinující a zároveň dost děsivé. Technologické tempo je neuvěřitelně rychlé, společnost má před sebou velké etické, morální a existenční otázky.
Máte nějaké oblíbené inspirační zdroje?
Klasické klišé. Inspirací je svět okolo mě.
Zaujala mě kombinace technik, kterým se věnujete – grafitti, obrazy, keramika, a dokonce kombinace korálkové struktury a keramiky. Jak jste se k tak pestré kombinaci technik dostal?
Všechno se tak postupně nabalovalo, nebyl to záměr. Určitě by bylo lepší věnovat se jedné věci pořádně, ale nemůžu si pomoct, musím to dělat všechno, strašně mě to baví.
Která galerie je Vám bližší – ulice, nebo ta „kamenná“?
Každá má něco do sebe. Malování v ulici má svoji nepopsatelnou energii a živelnost. Naopak práce do galerie vyžaduje koncept, zdlouhavé přípravy a náročnou ateliérovou práci. Oboje mám rád.
Michaela Plchová