Přejít na hlavní navigaci Přejít na změnu jazyku Přejít na vyhledávání
CZ

zpět

Klášterní zahrada 2025/Radek Mužík

Základní informace

Začátek: 4. 5. 2025
Konec: 28. 10. 2025
Lokalita: Galerie Dům
Adresa: Klášterní zahrada,
550 01 Broumov
GPS: 50°35'17,534"N 16°19'58,87"E
Web: www.galeriedum.cz/

Kurátorka: Iva Mladičová

Vernisáž výstavy se bude konat 3. května 2025

Galerie Dům v Broumově zve srdečně na letošní sochařskou výstavu v klášterní zahradě. 
 
Radek Mužík upoutal širší pozornost svou diplomovou prací realizovanou na Akademii výtvarných umění v Praze v roce 2022, a to především monumentálním objektem vytvořeným z kmene stromu. Ten ležel na zahradě Akademie několik let: „Už byl ztrouchnivělý a mně se zamlouvalo ho nějakým způsobem zachránit, nebo spíš zvěčnit“, uvedl autor v rozhovoru pro Respekt. Vytvořený objekt nazval Pasinčák, což je na Valašsku lidový výraz pro osaměle rostoucí zdeformované stromy.
 
Krajina, odkud autor pochází, silně ovlivnila hlavní znaky jeho sochařské práce: zajímá jej elementární forma, inspirativní je pro něho původní místní architektura, významy obsažené v základních tvarových i stavebních principech jejích prvků, reflektuje hodnotu lidské práce. Pozornost vždy věnoval řemeslnému zpracování různých přírodních materiálů, především dřeva. „Hraniční značky“ (hraničníky, pasinčáky) jako důležité body v krajině definující konkrétní prostor Radka Mužíka silně zaujaly. Nejen jejich deformované tvary svědčí o působení času, ale především jejich schopnost nést obsah polarity stability a neustálé proměny okolního prostředí. „Hraničníky vymezující fyzický prostor se proměnily spíše do podoby mentálních mezníků. Určení si předmětu a následná touha po jeho otisku, jakožto myšlenkový záchytný bod“ (RM, 2022).

Součástí vystaveného souboru soch v klášterní zahradě budou i figurální práce. Ty autor vnímá společně s objekty inspirované hraničníky ve vzájemnosti, zajímá jej neoddělenost. Inspirativní jsou pro něho totiž práce sochařských klasiků, jako jsou Jana Štursa, Eduardo Chillida nebo např. Charles Despiau. Fascinuje jej syntetická forma, podávající zprávu o prostoru „nějakého bezčasí“ (RM, 2023).

Podpořte nás