Prezidentští kandidáti diskutovali o vzdělávání a vzdělanosti na 4. Broumovských diskusích

Monika Načeva & Michal Pavlíček

8. prosince 2017 / Dřevník

více info >

Výstava fotografií Landschaft

Vernisáž: 2. 11. 18:00, Lapidárium

více info >

Adventní trh / 17.12.2017

Tradiční předvánoční trhy s bohatou nabídkou regionálních produktů

více info >

Historické příběhové dílny

Nové zážitkové workshopy pro ZŠ a SŠ

více info >

7. listopad 2017 - Na první společné debatě se v pondělí 6. listopadu sešlo pět prezidentských kandidátů. V broumovském klášteře spolu diskutovali na konferenci 4. Broumovské diskuse na téma Vize vzdělanosti.

Na pódiu klášterního sálu Dřevník se vedle sebe poprvé sešli prezidentští kandidáti Jiří Drahoš, Pavel Fischer, Marek Hilšer, Michal Horáček a Vratislav Kulhánek. Tříhodinovou debatou s veřejností a s moderátorem Petrem Honzejkem zahájili dvoudenní konferenci 4. Broumovské diskuse. Společným diskusním tématem byla Vize vzdělanosti.

Během prvního, odpoledního panelu, jehož záznam bude na konci týdne ke zhlédnutí na webu konference www.broumovskediskuse.cz, se diskutovalo o pozitivech i negativech českého vzdělávání a vzdělanosti obecně - o sebevědomí i pasivitě českých studentů, neschopnosti čelit novým výzvám, které přinášejí změny ve světě, o platech učitelů a z jakých zdrojů by se měly financovat, o inkluzi, soukromém i veřejném vzdělávání a mnoha dalších tématech.

„Vzdělání a dovednosti našich občanů, podpora tvořivosti jsou ústředním tématem mé vize pro Českou republiku. Lidský potenciál je náš největší obnovitelný zdroj. Celý svůj dosavadní profesní život jsem působil v prostředí vědy, a proto mám k této oblasti přirozeně blízko. Nejde ale jen o vyšší stupně vzdělání – zásadní je odhalovat, podporovat rozvoj a využívat přirozené schopnosti všech, včetně třeba šikovných řemeslníků.  Nabídka vzdělání musí být odpovídajícím způsobem rozmanitá. Obsah vzdělání by měl klást maximální důraz na podstatné dovednosti a informace a oprostit se od mnoha detailů. Sami pedagogové by se měli vedle své odbornosti věnovat i metodice samotného učení, psychologii, komunikaci. Musí být také podstatně lépe ohodnoceni. Velmi důležitou součástí celého systému musí být i vzdělávání dospělých, kontinuální rozšiřování znalostí a schopností, zvyšování profesionality,“ uvedl například Jiří Drahoš.

„Budoucnost českého školství stojí na učitelích, kteří jsou žákovi přirozenou autoritou, umí podnítit jeho úžas, vzbuzují lásku k poznání a kritickému myšlení. Na učitelích, kteří mají  prostor a autonomii pro svou práci, posilují žákovy dobré vlastnosti a pěstují pozitivní vztah k lidem….  Musíme začít od sebevědomého učitelského stavu, který bude respektován. Určitě to nebude jednoduchá cesta. Jde o změnu mentality… Přinášíme si některé návyky z doby minulé, z doby nesvobody. Společnost si možná váží učitelů spíše formálně, ale ve skutečnosti to nedává zásadně najevo…  Rodiče nemají respekt a důvěru ve školy a učitele – musí se na tom začít pracovat systémově, musí se tomuto povolání dát větší prestiž, aby do oboru směřovali talentovaní lidé... Zároveň je potřeba učit děti, že člověk má odpovědnost nejen za sebe, ale i za své okolí, svou obec, a právě v tomto by měla jít za příklad nejen rodiče, ale i učitel. A důležité jsou nejen vědomosti, ale i ostatní složky lidské duše…“ zamyslel se mimo jiné ve svých diskusních příspěvcích Marek Hilšer.

„Debata o vzdělávání a školství je rozsáhlá. Vyjadřují se akademici, teoretici i aktivní pedagogové. Ale ten nejpodstatnější hlas tu zas a znova postrádám: názor žáka a studenta. Přitom ty vzdělávací systémy, které se v různých částech světa osvědčily, se prvořadě nezabývají svatou dvojicí české debaty, tedy penězi a regulacemi, nýbrž zájmy a cíli žáků a studentů. Právě ti jsou středem a východiskem všeho dalšího. V ČR je přes 100 000 vyučujících, vyučuje tedy zhruba každý stý český občan. Žáků a studentů (od dětí v povinné předškolní docházce po doktorandy) jsou ovšem téměř dva miliony, na nějaké škole se tedy učí každý pátý z nás,“ uvedl Michal Horáček.

Během diskusního panelu zazněla také otázka, jak dosáhnout toho, aby čeští studenti byli sebevědomí… „Dle svých dlouholetých zkušeností mohu říci, že čeští inženýři a absolventi českých fakult jsou minimálně stejně dobří, v řadě případů i lepší než inženýři z jiných zemí okolo, takže si nemyslím, že by to se sebevědomím českých studentů bylo tak zlé… Proč se pořád bičovat?“ uvedl Vratislav Kulhánek, který se zamyslel i nad středním odborným vzděláním: „Všichni víme, že vzdělání je základem budoucnosti každého státu. Politici pro to však kromě předvolebních slibů málo dělají. Je slyšet o základním školství, máme mnoho vysokých škol, ale málokdo mluví o středním odborném vzdělávání. Bez kvalifikovaných pracovníků a zaměstnanců nemůžeme posouvat kvalitativně ekonomickou produkci. Maturita by neměla být cílem, ale pouze potvrzením. Buď o ukončeném odborném vzdělání se zárukou jistých pracovních návyků a dovedností, anebo jako předstupeň pro pokračování vysokoškolským studiem.“

Pavel Fischer pro změnu mimo jiné zkoumal také rozdíly mezi vzdělanci a specialisty: „Naše země bývala vždy zemí vzdělanců, buditelů a kantorů. Přestože rozvoj nových informačních technologií umožnil nebývalý stupeň sdílení informací a novinky přicházejí doslova každou vteřinu, naše země potřebuje nejen specialisty, ale nadále i skutečné vzdělance. Tedy osobnosti, které i nové věci dokážou zasadit a interpretovat. Kteří jednají odpovědně, svobodně a nebojí se nových cest. O tom, že vzdělanec se také pozná podle přístupu ke společnosti, ani nemluvě. Vzdělanec totiž vystupuje jako odpovědný občan. Prezident republiky je nejvyšším ústavním činitelem země. Její ústavní systém spoléhá na občany a počítá s nimi. I proto je prezidentovi vzdělanec partnerem. I proto má prezident za úkol skutečnou vzdělanost šířit a podporovat.“

Dvoudenní konference, kterou pořádá Vzdělávací a kulturní centrum Klášter Broumov, bude pokračovat dalšími dvěma diskusními panely v úterý 7. listopadu. Na první, ranní panel (moderovaný Robertem Čásenským) přijedou diskutovat fyzioložka, biochemička a bývalá předsedkyně Akademie věd České republiky Helena Illnerová, novinář, lékař, pedagog a vydavatel Přítomnosti Martin Jan Stránský a zakladatel společnosti Scio a první soukromé školy v ČR Ondřej Šteffl. Poslední panel přivítá mezi 14. a 17. hodinou tyto hosty: politoložku Vladimíru Dvořákovou, spoluzakladatele společnosti EDUin Tomáše Feřtka a političku Ninu Novákovou.  Moderaci bude mít na starosti Veronika Sedláčková z Českého rozhlasu.

Záštitu nad konferencí letos převzali místopředseda vlády ČR Pavel Bělobrádek, převor břevnovského kláštera Petr Prokop Siostrzonek a hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán.

Vzdělávací a kulturní centrum Klášter Broumov pořádá Broumovské diskuse pod taktovkou neziskové organizace Agentura pro rozvoj Broumovska od roku 2014. Předchozí ročníky se zamýšlely nad tématy Evropská identita, Mír a Demokracie. Setkání jsou v kontextu ostatních konferencí výjimečná tím, že poskytují velký prostor pro debatu – jeden diskusní panel se třemi řečníky trvá tři hodiny, a tak je možné diskutovat do hloubky a nikoliv jen povrchně. Specifikem konference je rovněž důraz na principy kultivované demokratické diskuse: věcnost, otevřenost, poctivost, trpělivost a zdvořilost – tedy principy, které ve veřejné diskusi mnohdy chybí.

Bližší informace najdou zájemci na webu www.broumovskediskuse.cz nebo na facebookovém profilu konference.

Pořadatelem konference je Vzdělávací a kulturní centrum Klášter Broumov, spolupořadatelem MAS Broumovsko. Statutárním partnerem je město Broumov, hlavními partnery akce jsou Raiffeisen Leasing, Pro rozvoj Broumovska o.p.s., HOBRA-Školník, Saargumi, O2 Czech Republic. Partnery akce jsou ABRA Software, Open Society Fund, Čeko Import a EDUMED, za přispění Benediktinského opatství sv. Václava v Broumově, Římskokatolické farnosti - Děkanství Broumov, Podnikatelského klubu Broumovsko a Královéhradeckého kraje. Generálním mediálním partnerem je Česká televize, hlavním mediálním partnerem Hospodářské noviny, mediálními partnery Východočeská televize, magazín Flowee.cz, časopis Perpetuum, Hlídacípes.org a Naše.Broumovsko. 

Foto: Jan Flieger

Sdílejte na